
Amit az Artesania Audio cégről tudnia kell
Az Artesania Audio céget több mint 20 éve alapította José Luis Lafarga, akusztikus mérnök és audiofil szakember a spanyolországi Aragon tartományban lévő Barbastro városkában.
A vég elsődleges célkitűzése, hogy a készülékek elhelyezésére szolgáló állványok és aszta-lok kialakítása révén is javítsa a készülékek hangzásminőségét és a megszólalásuk természetességét. Az Artesanía Audio állványok az „Akusztikus rezonancia gátló kezelés” technológia alkalmazásával hatékonyan csillapítják a készülékek rezgéseit, a legapróbb részletekre is ügyelve tervezett és gyártott állványok használatával kivételesen linearitással és semleges hangzással fognak megszólalni a rajtuk elhelyezett készülékek.
Az Artesania Audio állványainak használatával igazi audiofil hangzásélményben lehet része, a zene felszabadul, levegőt, teret, életet kap, korábban soha nem hallott részletek tárulnak fel. Hitelesebbé válik a hangszerek és az előadók hangja, közelebb kerülünk az élő zene varázsához. Az állványaink fontos lépést jelentenek a tökéletes zenei megszólalás fele vezető hosszú és rögös úton.
Bármilyen hihetetlennek tűnik is, az állvány jelentősen befolyásolni tudja a megszólaló zene minőségét. Tegyen egy próbát az állványainkkal és meg fog lepődni, mennyire másképpen fognak rajta megszólalni a készülékei!
Mi az akusztikai rezonanciagátló technológia?
Ezt a nevet a José Luis Lafarga és csapata által alkotott Artesania Audio által kidolgozott speciális zaj- és rezonancia csökkentő technológia kapta.
Ezen innovatív technológia alapján készülnek mér több mint 20 éve az Artesanía Audio kézzel gyártott termékei.
Mi a cél?
A cég termékeinek végső célja a tökéletesen semleges hangreprodukálás. A cél elérése érdekében a vállalkozás által kifejlesztett egyedi technológia felhasználásával a hangzást befolyásolni tudó minden külső rezgéstől hatékonyan elcsatolják az Artesania Audio készülékállványaira helyezett elektronikus készülékeket és szerkezeti elemeket. Mindegy, hogy aktív, vagy passzív készülékről van-e szó, mindegyik esetben érezhetően javul a készülék hangzása, ha Artesania Audio készülékállványon helyezik el azt.
Miért van szükség az elcsatolásra?
Az adott készülék csak az esetben tudja a lehető legjobb hangzásminőséget produkálni, ha képességei javát használva és a külső környezetétől függetlenítve működik. Igen számos tényező tudja rontani egy-egy készülék hangzásminőségét. A kutatásaink igazolták, hogy a hangzás szempontjából az egyik legártalmasabb minőségrontó tényező a külső vibráció, a készülékek gyenge hangzásminőségéért sok esetben a környezetükből érkező és az adott készülékre is átterjedő rezgések a felelősek.
Ebből a szempontból a legsebezhetőbbek az igen alacsony jelszinten dolgozó készülékek. Különösen jól érezhető a külső rezgések keltette hangminőség romlás az analóg készülékek, így például a lemezjátszók és az előerősítők esetében. A lemezjátszók hangszedői a hanglemezek barázdáiból olvassák ki az információt, a rendkívül finoman megmunkált tűt a lemezbarázdák oldalfalának a mikronok tartományába tartozó felületi elváltozásai mozgatják és az így mozgásba hozott tű mágneses térben való elmozdulása által keltett áram jelenik meg a hangszedő kimenetén. A lemezjátszó minőségétől függően az akár csak egy nagyságrenddel kisebb amplitúdójú nemkívánatos rezgések, beremegések is jelentősen befolyásolhatják a hangszedő működését és így a szerkezet hangzásminőségét, a nem a lemez barázdáiból származó, hanem a külső rázkódások keltette elmozdulások miatt keletkező hamis jelek okán elveszhet a hangzás természetessége, életszerűsége.
Minél kifinomultabb egy-egy szerkezet, annál érzékenyebb a külső zajokra. A készülékek belső áramköri elemeinek, a kondenzátoroknak, a csöveknek egy adott frekvenciájú, a környezetükből érkező vibrációk által kiváltott beremegése egybe eshet az adott szerkezeti elemen átfolyó áram által keltett rezgésekkel és felerősíthetik egymás hatását, ezzel pedig újabb, nemkívánatos információ keletkezhet az adott áramkörben, torzulhat a hasznos jelek feldolgozásának az üteme, mértéke, formája, megnőhet a készülék általános zajszintje és más módon is károsodhat a zenei jel tisztasága.
De hogyan terjed át a rezgés a készülékre?
Dacára annak, hogy folyamatosan tökéletesednek és javulnak a hangreprodukáló eszközök, nem garantálható az, hogy nem érik el a külső rezgések a kritikus fontosságú belső szerkezeti elemeit. Ez a vibrációátadás fizikájának alapvető sajátossága. A zenehallgató helyiségben a hangsugárzók a rezgések legfőbb forrásai, a hangsugárzók által keltett energia háromféle módon érheti el az audió eszközöket:
• A levegő útján terjedő rezonancia
A hangot a levegőmolekulák rezgése, vibrációja kelti. Ezek a hanghullámok másodpercenként 344 m sebességgel terjednek, a rezgések jellegéből adódóan térben és időben nyomáskülönbség keletkezik a légtérben. Ezek a rezgések a készülékeket, azok belső szerkezeti elemeit is elérik, átadják azoknak a rezgési energia egy részét és az adott hangjel frekvenciájának megfelelő rezgésre kényszerítik azokat.
• Közvetlen átadás
A hangsugárzók az általuk megmozgatott levegő és szerkezeti elemek akció-reakció elve alapján a rezgési energia egy részét közvetlenül a padlózatnak, vagy az állványnak, polcnak adják át, amelyeken felfekszenek. Ez a rezgési energia a szilárd testekben, a padlózatban is tovább terjed és átkerül a készülékállványokra, azon áthaladva bejut az állványra helyezett készülékekbe és azok szerkezeti elemeibe.
• A szerkezetben magában keletkező rezgések
Egyes szerkezeti elemek a súrlódás és a működési elvük alapján keltenek rezgéseket magukban a szerkezeti elemekben. A mozgó alkatrészek például a CD-játszókban, lemezjátszókban tipikus példái a mechanikus mozgás keltette rezgésekre. Az így keltett rezgések nem csak az adott szerkezeti elemre hatnak, hanem a rezgés terjedése természetéből adódóan a környezetükben lévő tárgyakba és eszközökbe is bejutnak.
Ezek a belső és külső gerjesztések a fizikai törvényeknek megfelelően rezgésbe hozzák az adott szerkezeti elemet, így például a készülékek fém házait, belső szerkezeti elemeit, hosszú időtartamú gyűrűhullámokat keltenek, amelyek zajként, búgásként, vibráló hangként jelennek meg és a hasznos jelhez keverve válnak a hangsugárzókon hallhatóvá. A „visszacsatolás„, az öngerjesztés révén sok esetben tovább erősödnek ezek a torz jelek. Végső eredményként jelentősen torzzá válik a zenei hangok megszólaltatása, elveszti a hangsugárzókon megszólaló zene a természetességét.
Mik a rezgéscsillapítás eredményei és hogyan érhetjük el a legjobb rezgéscsillapító hatást?
Az Artesania Audió alapítása óta olyan anyagokat és megoldásokat keresett, olyan termékeket fejleszt és gyárt, amelyek vagy megakadályozzák, vagy jelentős mértékben csökkentik a hangot befolyásoló külső hatásokat, torzításokat. Másik fejlesztési irányunk az, hogy minél hatékonyabban akadályozzuk meg azt, hogy maguk a készülékek keltsenek nemkívánatos mechanikai és elektromos zajt az adott készüléken belül, hogy ezen nemkívánatos rezgések, vibrációk kiküszöbölésével javítsuk az eszközök hangzásminőségét, hogy tiszta, kiegyensúlyozott, természetes, élethű hangzást élvezhessünk.
Ezt szem előtt tartva kísérjük figyelemmel az akusztikus technika és technológia legújabb fejlődési tendenciáit és fejlesztési eredményeit, a vibrációelemzések módszertanát és következtetéseit, következményeit, az akusztikai technológia kutatási eredményeit. Mindezen tudásanyagot és saját tapasztalatainkat felhasználva, folyamatos kísérletezgetéssel és újítások sokaságával fejlesztettük ki a kifinomult rezgéscsillapítási technológiánkat, amelyet akusztikai rezgésgátló kezelésnek neveztünk el.
Az akusztikai rezonancia gátló kezelés elsősorban arra összpontosít, hogy kiküszöböljük a szilárd testeken keresztül terjedő rezgéseket, hatékonyan csillapítsuk a szerkezeten belül keletkezett rezgések környezetre gyakorolt hatásait, megakadályozzuk ezen rezgések levegő útján, vagy szilárd testeken keresztül való terjedését, illetve magát a rezonancia készüléken belüli keletkezését gátoljuk. Az igen alapos mérnöki tudással kifejlesztett és elkészített termékeink, készülékállványaink és tartozékaink hatékony védelmet jelentenek. Az akusztikai rezonanciagátló kezelés eredményei első sorban az alábbi területen mutatkoznak meg:
• Megszünteti a (vibráció okozta) "csengő" hatást, amely elsősorban a fém állványok és az általunk kifejlesztett technológia nélkül készített egyéb fémszerkezetek esetében gyakori. A csővázas fémszerkezeteinket a rezgések elnyelésére, illetve csillapítására alkalmas különféle fajsúlyú és konzisztenciájú anyagokkal, elasztomerekkel töltjük fel.
• Megszünteti a polcok berezgéseit (passzív modulációját) és a vízszintes irányú elmozdulásait. A polcaink kétrétegű, egymásra préselt üvegből készülnek. Ezt az „üvegszendvicset” szigetelő poliamid tárcsák és neoprén betétek csatolják el a tartószerkezettől, ennek révén a lehető legnagyobb mértékben elnyelik és blokkolják a vázszerkezettől érkező rezgéseket és nem is adják át a rájuk helyezett készülékekből eredő rezgéseket a tartószerkezetnek. A még jobb elcsatolás érdekében a tárcsák acéltüskék közvetítésével pihennek az alattuk lévő fémpolcokon.
• A hatékony elcsatolás révén megszünteti a nagy tömegű, tömör szerkezetektől és az akusztikus forrásoktól induló rezgéseket, a tárcsák alá helyezett acéltüskék nem engedik át ezeket a szerkezeti rezgéseket a polcokra és a rájuk helyezett készülékekre. Ez a többszintes rezonanciaellenes védelem igen hatékonyan működik. A modelltől függően dupla, vagy tripla elcsatoló réteget alkalmazunk, a függesztett audió állványunknál például háromszoros az elcsatolás.
• Megszünteti a készülékek által keltett hangjelekbe folyamatosan beépülő külső rezgések által keltett hangtorzulásokat, az úgynevezett Larsen-hatást.
• Csökkenti a "dübörgés" hatást. A motorok és egyéb nehéz szerkezeti elemek nem megfelelően elcsatolt felfüggesztése különlegesen zavaró zajhatásokat kelt, ezek a parazita vibrációk a digitális és analóg forráskészülékekbe jutva jellegzetes mélyfrekvenciás zavaró hanghatásokat tudnak okozni. Az állványaink hatékonyan gátolják az ilyen parazita rezgések továbbterjedését.
• Érezhetően csökkenti a "jitter" néven közismert, a digitális készülékekben a CD-meghajtó instabilitása és a digitális készülékekben működő órajel generátor pontatlan működése okán keletkező digitális időalap torzulásokat.
• Egyes tartozékaink (a nem mágnesezhető csillapító eszközök) megszüntetik a rádió- és elektromágneses hullámok által keltett zavaró elektromágneses hullámokat, a készülékházak vibrációja által keltett és megfelelő csillapítás hiányában a készülékek kényes szerkezeti elemeibe is behatoló rezgéshullámok továbbterjedését.
• A szabadalmaztatott technológiánkkal történő anyagkezelés révén (az adott készüléktől függően 80-90 %-ban) csökkenti az alacsony frekvenciás (hosszú hullámhosszú) rezgéseket, amelyek rezonanciapontjai a készülékek magas frekvenciás (rövid hullámhosszú) megszólalási képességeit is károsan befolyásolni tudják.
• Mindezen megoldások és technológiák használata együttes eredményeként megszűnik (a vibráció kiváltotta) intermodulációs torzítás az elektronikus, elsősorban a digitális és analóg készülékekben.
A rezgéscsillapító és rezgésgátló műszaki megoldások és technológiák következetes alkalmazásával az Artesanía audió állványok és polcok érezhetően javítják a hangzásminőséget, dinamikusabbá, tisztábbá, a háttérrezgésektől szabaddá válik, a héttérben hallható visszhangoktól és nemkívánatos zajoktól mentes lesz a készülékek hangzása, életszerűbbé, természetesebbé válik a készülékek hangja.
Minden egyes termékünkben más és más rezgéscsillapítási és vibráció gátló műszaki megoldást alkalmazunk. A pontos részleteket a termékleírásokban, a katalógusunkban, illetve ahonlapunkon találja meg.
Az Artesanía Audio termékek hatékonyan csökkentik a rezonanciát, eredményeként semleges, a forrásjellel azonos minőségű hangzást élvezhet. A függesztett, kettős rezgéscsillapító hatást biztosító egyedi kivitelű állványrendszereink esetében nincs szükség rögzített polcokra, világviszonylatban is egyedülálló műszaki megoldással biztosítható a készülékek környezetüktől való tökéletes elcsatolása és biztonságos elhelyezése. A polcok kiküszöbölésével tovább csökkentettük a levegő útján terjedő rezgések káros hatásait, de a forráskészülékekben keletkező rezgések sem tudnak átterjedni a többi szerkezeti és rendszerelemre.
Elégedett ügyfeleink garanciája
Az Artesanía Audio termékek és tartozékok minden kétséget kizáróan érezhetően javítják a rajtuk elhelyezett eszközök hangzásminőségét.
Az egyedi technológiával kezelt eszközeink lényeges javulást eredményeznek az egyéb, sokszor lényegesen drágább tartozékokhoz és eszközökhöz (szűrők, csatlakozósorok, elektronikus eszközök, stb.) viszonyítva. Világszerte több ezer megelégedett ügyfelünk tanúsítjhatja mindezt, ők a legjobb reklámhordozóink, hiszen büszkén számolnak be az eszközeink használata révén elért hangzásminőség javulásról.
A honlapunkon számos tesztet olvashatnak, a világ különféle tájairól származó magazinokban a világ számos országában tesztelték pozitív eredménnyel a termékeinket.
Tovább >>

Krion Platforms
Reviewer: Srajan Ebaen
Sources: 2TB iMac 27" quad-core w. 16GB RAM running OWS 10.8.2, PureMusic 2.04, COS Engineering D1, Metrum Hex, AURALiC Vega, Aqua Hifi La Scala MkII, SOtM dX-USB HD w. super-clock upgrade & mBPS-d2s, Apple iPod Classic 160GB (AIFF), Astell& Kern AK100 modified by Red Wine Audio, Cambridge Audio iD100, Pro-Ject Dock Box S Digital, Pure i20
Preamplifier: Nagra Jazz, Esoteric C-03, Bent Audio Tap-X, COS Engineering D1
Power & integrated amplifiers: Pass Labs XA30.8; FirstWatt SIT1, F6; Crayon Audio CFA-1.2; Goldmund Job 225; Gato Audio DIA-250; Aura Note Premier; Wyred4Sound mINT; AURALiC Merak [on loan]
Loudspeakers: Albedo Audio Aptica; soundkaos Wave 40; Boenicke Audio W5se; Zu Audio Submission; German Physiks HRS-120, Gallo Strada II w. TR-3D subwoofer
Cables: Complete loom of Zu Event MkI & MkII; KingRex uArt, Zu and LightHarmonic LightSpeed double-header USB cables; Tombo Trøn S/PDIF; van den Hul AES/EBU; AudioQuest Diamond glass-fibre Toslink; Arkana Research XLR/RCA and speaker cables [on loan]
Power delivery: Vibex Granada/Alhambra on all components, 5-meter Zu cords to amp/subwoofer
Equipment rack: Artesania Audio Exoteryc double-wide 3-tier with optional glass shelves, Rajasthani hardwood rack for amps
Sundry accessories: Acoustic System resonators
Room: Irregularly shaped 9.5 x 10m open floor plan with additional 2nd-floor loft; wood-paneled sloping ceiling; parquet flooring; lots of non-parallel surfaces (pictorial tour here)
Review component retail: €2'470 for Krion turntable platform, €890 for matching steel frame, €890 for glass amp stand
Equipment isolation. Two guys sit in a tapas bar. Says one to the other: "My shelfless Artesania Audio Exoteryc rack from Spain is so selfless, it renders all add-on footers moot." The other guy is dyslexic. He heard 'mute' so says nothing. And that's just like the first guy's gear. Even so, that fellow can still add shelves into his frame-within-a-frame contraption which, from an outer exoskeleton, hangs an internal cage. There movable struts with adjustable upfacing Neoprene-padded footers conform to the size of his components.

He might add shelves to accommodate unusually small components which elude the tightest spacing of the rack's own contact patches; or to place two small components side by side. Or he might support an oversized turntable on top of the structure because it wouldn't fit inside. Thus far the Spaniards of Artesania Audio had offered triple-bonded tempered glass for those optional shelves which could double as dedicated amp stands. How specialty glass which is structurally amorphous rather than grainy can be an effective resonance barrier is demonstrated by Perfect8, Crystal Cable and Waterfall Audio. These three companies use glass for some or all of their speaker enclosures.
Yet as we all know, time stands still for no man. To my knowledge, British expat to Spain Cliff Ormand of Vibex was first to exploit his country's Krion material to trap bad hifi vibrations. A mix of aluminium dust and resin binder, Krion can be cast, cut, moulded and polished and is strong enough for architectural purposes (see above). Vibex exploit it for AC/DC filter enclosures.
But for nearly a year, there'd been murmurs. Cliff was working on a Krion equipment rack. Now his country men from Artesania have beat him to the punch with their latest: Krion shelf options for their top Exoteryc racks. As it happens, Crystal Cable's Minissimo monitor launched at Munich HighEnd 2014. It used neither bonded glass nor bolted aluminium panels like its stable mates. Instead it was machined from a solid German equivalent to Porcelanosa's Krion, i.e. aluminium flakes suspended in resin. Edwin van der Kley explained how these flakes act like stressed members of a bridge.
With all Artesania stuff, we're talking high mass. Having moved house with a double-wide 3-tier Exoteryc once already—both flats involved plenty of stairs—my back knows it all too well. The rack is a beast to move but once installed, quite easily slid on its flat footers particularly when used with the hard white and not neoprene pads. If I need to get behind my rack, I can easily pull it forward on our hardwood floor without marring it. The glass turntable platform is seriously heavy on its own. When it comes to shipping these goods, it rather impacts the transport bill. Ouch. But that didn't prevent Artesania global marketing director Cayetano Castellano from footing said bill for publicity purposes then or now. For this assignment, he proposed to send me two glass amp stands sized to fit FirstWatt's SIT1 monos; and an oversized aka turntable Krion platform with matching steel frame to use with my bigger Pass Labs XA30.8.

Artesania Audio with Krion amp stands and Exoteryc standard width rack at CES 2015 and
Ocean Way speakers, Viola, Nagra & SOtM electronics.

Artesania's Hungarian distributor shows off custom Krion amp stands and proper use of the massive turntable
platform plus Kuzma, Meitner, McIntosh, Ypsilon and Wilson Audio.
Tovább >>